Nuo miego regreso, prie augimo šuolio ar nuo pirmo danties prie raidos šuolio – gali pasirodyti, jog pirmieji mažylio gyvenimo metai – vienas ilgas nesibaigiantis šuolis ir vis kas nors su juo „negerai”. Tiesa, tokie staigūs ir dideli pokyčiai, tikrai gali daryti įtaką mažylio nuotaikoms.
Tačiau, gebėdami atpažinti kodėl staiga pasikeičia kūdikio nuotaikos ar elgesys, ne tik galėsime jam pagelbėti, bet ir patiems išbūti jautresnius periodus taps lengviau! Raidos šuoliai, dažnai vadinami wonder weeks – stebuklingomis savaitėmis. Žinote tą jausmą, kai jūsų mažylis prabunda iš miego ir staiga elgiasi ar kalba visai kitaip? Atrodo, tarsi kas būtų sudiegęs atnaujintą sistemą jam? Būtent tą raidos šuoliai ir daro!
Preliminariai žinodami kada raidos šuoliai vyksta bei kas dedasi mažylio galvelėje tuo metu, galėsime lengviau juos pastebėti bei atliepti to laiko poreikius. Tikėtina, jog mažyliams šiuo periodu prireiks daugiau mūsų dėmesio, artumo, kantrybės bei švelnumo. Pasiūlykite jį tuo metu dominančias veiklas, nes tikėtina, atradęs naują dalyką, mažylis labai labai norės jį treniruoti. Kartais netgi taip labai, kad sunkiau užmigs ar kelsis per miegus. Tad užtikrinkite laiko ir galimybių įgūdžių treniruotėms dieną.
Šiomis savaitėmis mažyliai dažnai būna irzlesni, nes jų smegenys staiga apdoroja didelius kiekius naujos informacijos, viskas aplink keičiasi itin greitai, jie bando tai perprasti ir na, suirzta. Dažnai ir jūsų dėmesio bei būti ant rankų nori dažniau, nes jūs esate jų saugumo uostas, kuriame mažylis gali prisiglausti, išsigandęs nežinios. Tad apsišarvuokite kantrybe ir eikite kartu atrasti bei suprasti pasaulio.
Svarbu atkreipti dėmesį: raidos šuoliai skaičiuojami nuo termino (ne gimimo) dienos:

5 SAVAITĖ – pojūčiai
Po pirmojo mėnesio pažindinimosi su pasauliu, jėgų kaupimo bei spartaus augimo, mažylis tarsi nubunda ir pradeda suvokti kas gi vyksta aplink jį. Ką jaučia jo rankytės, liesdamos mamą, ką mato jo akys, ką gi jis girdi aplink. Nauji pojūčiai atakuoja vaikelį iš visų pusių, o jis bando viską suprasti – įsivaizduojat koks didelis tai darbas? Juolab, kad reikėtų nepamiršti ir viduje esančių pojūčių – žagsulys ar pučiamas pilvukas. Mažyliui reikia priprasti prie tokios gausos trigerių, išmokti juos apdoroti ir dėlioti į stalčiukus savo galvelėje. Čia yra didžiausias šio raidos šuolio darbas.
Pasistenkite neperstimuliuoti mažylio šiuo metu – rinkitės ramias veiklas, vienu metu duokite tik vieną žaislą ar rodykite tik vieną kontrastinę kortelę. Neskubėkite ir viską darykite lėtai. Migdykite mažylį kuo ramesnėje aplinkoje su prislopinta šviesa.
8 SAVAITĖ – pasikartojimai
Mažyliai atranda raštus bei pasikartojimus. Taškeliai ant pleduko, šešėliai ant sienos ar konkrečiu kampu pakeltos rankytės vaizdas – mažylis vis labiau žavisi raštais, atsikartojančiais objektais ar veiksmais bei garsais. Įdomu, jog šis šuolis vyksta ne tik su rega – pasikartojimus mažyliai atranda ir kituose pojūčiuose. Pavyzdžiui, keliant rankytę prieš akis – ji visad atrodo taip pat. Pasukus galvą link virtuvės – girdisi atsikartojantis indaplovės ūžesys. Šiame šuolyje mažyliai itin susidomi paveikslėliais, raštuotais audiniais.
Tai puikus metas iš spintos išsitraukti dryžuotas, taškuotas ir languotas palaidines! O kontrastinės kortelės gali tapti jūsų mažylio mėgiamiausiu žaislu.
12 SAVAITĖ – judėjimas
Iki šiol buvęs itin nerangus, lėtas ir kampuotus judesius darantis mažylis, tampa greitesniu, lankstesniu ir plastiškesniu kūdikiu, kuris, tikėtina, vis mažiau norės būti vienoje vietoje. Rankos ir kojos vis dažniau kyla į orą, siekia kabančių žaislų su tikslu juos pajudinti ar sugriebti. Tobulėja ne tik paties mažylio gebėjimai judėti, bet ir judesio aplink jį suvokimas: aplink vaikštanti mama, artėjantis-tolstantis garsas ar besikeičiančios intonacijos.
Šiame etape mažyliai gali norėti intensyviai treniruotis griebimo refleksą ar spardyti virš galvos kabančius žaisliukus. Taip pat, vis įdomesnis barškučių skleidžiamas garsas, riedančios priemonės. Čia galite atrasti pirmiesiems metams skirtų lavinamųjų priemonių.
19 SAVAITĖ – priežasties-pasekmės ryšys
Šiame etape mažylio galvelėje intensyviai jungiasi neuronai ir kuriasi ryšiai: jei paleisiu barškutį, jis nukris, jei verksiu – ateis mama. Tokie, iš pirmo žvilgsnio paprasti, priežasties-pasekmės ryšiai, mažyliui tampa akis atveriančiomis patirtimis, padedančiomis po truputį vis geriau suprasti pasaulį.
Per priežasties-pasekmės ryšius kūdikiai tyrinėja pasaulį pasitelkdami visus savo pojūčius: todėl daiktai keliauja į burną, mažylis nori viską matyti, liesti. Čia svarbu pasitikrinti ar aplinkoje nėra lengvai pasiekiamų per smulkių ir mažyliui pavojingų daiktų bei žaislų.
26 SAVAITĖ – atstumai
Mažylis jau bando šliaužti ar ropoti? Sukasi aplink savo ašį? Riedantys žaislai patys įdomiausi? Šis raidos šuolis apie atstumo suvokimą: kas arti, o kas toli. Pasaulis staiga tampa didele vieta, kurioje daiktai gali tolti arba artėti. Tą daryti vis labiau nori ir pats mažylis. O dažnai nesigauna – norimas daiktas ant aukštos lentynos, o mama išėjusi į kitą kambarį, atrodo, kaip už jūrų marių. Todėl šiame etape itin dažnai pagrindiniu įrankiu „pasiekti” daiktus tampa balsas – mažyliai sako ko nori, dažnai verksmu ar rėkimu.
Šiuo metu verta peržvelgti kaip sudėti kūdikio žaislai, sudaryti sąlygas juos pasiekti pačiam.
37 SAVAITĖ – kategorijos
Nuostabus atradimas, dažnai mažylius aplankantis tarp 36-40 savaičių: kai kurie daiktai yra panašūs tarpusavyje. Pavyzdžiui, žirniai lėkštėje ar ant žemės besimėtančios kaladėlės. Šiame etape mažylis gali itin daug laiko praleisti tiesiog imdamas savo žaislus vieną po kito ir juos tyrinėdamas: vartydamas, apžiūrinėdamas, ragaudamas. Taip jis mokosi kategorizuoti pasaulį.
Kūdikis po truputį atranda, kad įvairūs daiktai, maisto produktai, žaislai, žmonės ar gyvūnai priklauso grupėms ar kategorijoms, o juos vienija konkretūs panašumai – savybės. Pavyzdžiui, uogos dažniausiai yra nedidelės, apvalios ir skanios, o medinės kaladėlės – kietos, tvirtos ir neatkandamos.
Šie nauji įgūdžiai pasireiškia per visus mažylio pojūčius, tad šiame etape svarbu suteikti mažyliui laiko ir erdvės tyrinėti objektus tiek, kiek jam norisi. Pravers daiktų krepšeliai, priemonės objektams IŠIMTI. Nes neišėmęs, neapžiūrėsi.
46 SAVAITĖ – sekos
Iki šiol atrodo, kad mažylis nieko neveikė tik vertė namus aukštyn kojom? Viską išimdamas, apžiūrinėdamas ir lygindamas? Taip jau būna, kai bandai suprasti ir sukategorizuoti pasaulį. Tačiau, jei atkreipsite dėmesį, šio šuolio metu, mažyliai gali pradėti daiktus dėti atgal į jų vietas. Pagaliau, ar ne? :)) Kūdikiai pradeda atrasti sekas: kas po ko, kur ir kaip. Viena kaladėlė ant kitos, kamuoliukas į skylę dėžėje, žiedas ant pagalio ir pan. Mažyliai viską lygina, ieško atitikmenų, tinkamos vietos ir bando atlikti veiksmus. Kartais tie veiksmai bus kaladėlių sudėjimas į dėžę, iš kurios jas išvertė. Bet nebūtinai!
55 SAVAITĖ – programos arba labas, todleryste!
Visų pirma, su gimtadieniu! Šis raidos šuolis dovanoja mažyliams „programų” suvokimą – jei iki šiol pavyko perprasti tik trumpas ir paprastas sekas, dabar mažyliams perprantamos sudėtingesnės ir ilgesnės mūsų veiksmų sekos – programos/scenarijai. Pavyzdžiui, po valgio, vaikas visad ieško savo šluotelės ir eina pašluoti po kėde, nes pusę metų matė taip darant mamą. Pavadinkim tai „susitvarkyti po valgio” programa. Tokiomis mažomis porcijomis, arba, programomis, mažyliai kategorizuoja pasaulį ir jame vysktančius įvykius.
Tad žinodami tai, pasinaudokite mažylio susidomėjimu ir supažindinkite jį su „grįžus į lauką nusiplauname rankas” arba „po valgio lėkštę nešame į kriauklę ir plauname” ir pan. programomis.
O svarbiausia, nepamirškite – net ir pačios neramiausios savaitės praeina! O nauji įgūdžiai, įspūdžiai bei atsiminimai lieka.